Een inkijkje in een spannende week van een Coördinator Meldingen en Incidenten (CMI)


18 juli 2024

Hier lees je het uitgebreide verslag van onze collega Pieter van Dijk, naast bedrijfsleider op ons district Hertogswetering (in Lith), ook Coördinator Meldingen en Incidenten. Een aantal nachten met weinig slaap, en met zeer uiteenlopende meldingen. Meldingen die je misschien niet meteen zou linken aan het werk van een waterschap. Maar ook dit hoort bij ons werk. Voor iemand die het werk niet kent, lijkt het wel een spannend script. Veel leesplezier!

Coördinatoren Meldingen en Incidenten (CMI)

Een aantal collega’s binnen onze organisatie zijn naast hun eigen werk ook nog Coördinatoren Meldingen en Incidenten (CMI). Dit doen zij om beurten steeds één week, en wisselen elkaar af. Deze CMI’s coördineren alle inkomende meldingen. Dit zijn meldingen die binnenkomen via een collega, rechtstreeks van de 112-Meldkamer of via de Meldkamer Water van Rijkswaterstaat.

Vervolgens beoordelen zij onder andere of er opgeschaald moet worden, er expertise nodig is van andere collega’s en of er collega’s ter plaatse moeten komen. Dit zijn meldingen die binnenkomen via een collega, rechtstreeks van de 112-Meldkamer of via de Meldkamer Water van Rijkswaterstaat.

Naast de CMI’s zijn er nog een heleboel andere collega’s die naast hun eigen functie nog een rol in de calamiteitenorganisatie hebben en daarnaast collega’s met wachtdienst en piketdienst.

Een aantal meldingen in de week van CMI Pieter van Dijk

Maandag: kleine meldingen die we met regulier werk konden oplossen

Vorige week maandag nam ik de CMI-dienst over van een collega, zoals gebruikelijk op de maandagochtend. Ik check eerst even wat er in de agenda staat en of mijn CMI-dienst goed te combineren is met mijn eigen werk en afspraken die week. Anders vraag ik een collega-CMI om het over te nemen.

Al snel wordt mij duidelijk dat ik de halve finale van het EK (Nederland-Engeland) thuis zal kijken met een kop thee, en niet op een groot plein met een koud glas bier… helaas het is niet anders. (En achteraf blijkt dat ik op voorhand voor zondag niet had hoeven balen😉)

Op maandag wel wat meldingen gehad, maar deze waren vrij eenvoudig af te handelen, zoals onder andere een dode vis in een vijver. Zo’n melding is snel op te lossen door te schakelen met onze beheer en onderhoudsmedewerkers.

Dinsdagavond serieus met weercode oranje en een brand met effecten op onze zuivering en ons watersysteem

Dinsdagavond wordt het wat serieuzer. Wanneer aan het begin van de avond ‘code oranje’ over ons werkgebied trekt, breekt er brand uit in een grote koelcel in Drunen. Met nog wat verse herinneringen aan een recente brand in een koelcel in Oss, heb ik meteen een collega van het district Hertogswetering en van de afdeling Handhaving opgeroepen om ter plaatse te gaan. De brand woedt, zo blijkt, in een witlofkwekerij net ten zuiden van het Drongelens kanaal.

Bij de oplettende lezer zal direct een lampje gaan branden: dat is toch het gebied wat waterschap De Dommel? Jawel dat klopt, maar wel het ‘verzorgingsgebied’ van onze rioolwaterzuivering in Den Bosch. Dat betekent: als er vervuild bluswater via het riool wordt afgevoerd dan kan onze rioolwaterzuivering daar last van hebben in het proces van het zuiveren van het rioolwater. Bovendien stroomt zo’n 300 meter verderop het bluswater via het oppervlaktewater mogelijk in het Drongelens kanaal. En dus het watersysteem van ons werkgebied in.

Dus behalve met onze eigen collega’s schakelen we ook met de CMI van de Dommel die ook een collega ter plaatse stuurt. Naast onze districtscollega’s in het veld, roepen we ook de hulp in van een adviseur waterkwaliteit en de deskundige van de wachtdienst zuiveren. Het is een complexe situatie, want het ligt in het gebied van waterschap De Dommel, maar heeft wel effect op het werkgebied van Aa en Maas. Om die reden schakel ik ook maar even met een collega-CMI met de vraag pakken of we dit op deze manier goed aanpakken. Uiteindelijk, ver na middennacht, ontvang ik een appje van onze collega’s ter plaatse: “Klus geklaard, veilig thuis, welterusten.”

Woensdag: een vermoedelijke drugsdumping wat vloeibaar hars bleek te zijn

Woensdag krijg ik halverwege de middag een telefoontje vanuit ons Klant Contact Centrum (KCC): een vermoedelijke drugsdumping op de dijk in de omgeving van Keent. Ik schakel meteen even met een van onze dijkbeheerders. De dijkbeheerder die ter plaatse gaat vindt als snel een dikke laag plakkerige substantie. Is het drugsafval? Het lijkt wel of iemand een volle vrachtauto behanglijm kwijt moest. Uiteindelijk bleek het vloeibaar hars te zijn. We schakelen een aannemer in om de boel op te ruimen, af te dekken met zand, uit te laten harden en af te voeren.

Vloeibaar hars op de dijk in Keent
Afdekken met zand en uit laten harden

Donderdag op vrijdagnacht: auto in de beek na een politieachtervolging

In de nacht van donderdag op vrijdag opnieuw een oproep van de Meldkamer: auto te water na een serieuze politieachtervolging. De bestuurder is de sloot ingereden en daarna aangehouden. Even schakelen met de aanwezige hulpdiensten zoals brandweer, politie en ambulance ter plaatse. De auto staat al op het droge, er zijn geen slachtoffers meer in het water en zover geconstateerd kan worden, geen vloeistoffen gelekt in de beek. Ik sta voor de keuze om de dienstdoende collega’s van het district wakker te bellen of morgenochtend de schade op laten nemen. Ik koos voor het laatste. De volgende ochtend gaan collega’s het eerst werk daar ter plaatse en constateren dat de schade aan de taluds meevallen.

Vrijdag: meldingen van wateroverlast na heel veel neerslag

Vrijdag viel er heel veel neerslag. Onze Waterkamer had al voorspeld dat er veel regen zou vallen, en die viel. Zo ongeveer als het gestopt is met regenen, druppelen de eerste meldingen van wateroverlast binnen. Eind van de middag bel ik een rondje met de dienstdoende wachtdienstmedewerkers van de districten. Als snel blijkt dat eigenlijk in alle districten problemen zijn met de waterafvoer. Meldingen van ondergelopen percelen, een storing aan een gemaal, een stuw die niet naar behoren werkt of een klep die dichtgedraaid moet worden.

Vaak kleine meldingen die we zelf kunnen oplossen, maar overal wordt nog tot laat gewerkt om de overlast tot een minimum te beperken: beheer en onderhoudsmedewerkers, gebiedsbeheerders en (leerling) monteurs. Rond 22.00 uur lijkt alles weer enigszins op orde. Nu hopen en bidden dat het even droog blijft en het water weg kan zakken. O nee, wegzakken doet het niet want grond is helemaal verzadigd, de spreekwoordelijke spons zit vol… Hopelijk dat het zonder al te veel overlast weg kan stromen.

Zaterdag: veel meldingen rond wateroverlast

Zaterdagochtend blijkt al snel dat dit niet het geval is. De meldingen komen nu vooral uit het oostelijke deel van district Beneden Aa en Den Bosch. Collega’s zijn alweer vroeg in het veld om te sturen waar mogelijk en maatregelen te nemen waar het kan en waar het moet. Niet iedereen die we spreken en tegenkomen het daarmee eens. Daar komen we maar weer achter iets na middennacht als ik weer wordt gebeld door iemand die ik die dag al eerder heb gesproken. Ditmaal is de toon helaas wat minder vriendelijk. Maar als de eerste emotie ervan af is, dan blijkt een normaal gesprek toch weer mogelijk. Dus maar weer een collega wakker gebeld om opnieuw het veld in te gaan om te kijken wat er mogelijk is om ook deze inwoner tevreden te stellen. Rond 2.00 uur in de nacht kan ook deze collega weer terug naar bed.

Zondag: tijd om mijn dienst over te dragen aan een andere CMI

Op zondagochtend is het weer op tijd raak, wederom in hetzelfde gebied. Gelukkig is er een andere collega die de dienst heeft overgenomen om deze melding af te wikkelen. Zo rond het middaguur wordt het wat rustiger. Het meest overlastgevende water is het gebied uit… Het wordt tijd om mijn CMI-dienst over te gaan dragen aan een andere collega.

Het was geen standaard week met zoveel meldingen, waarin ook nog een tijdelijke stroomuitval op een rioolwaterzuivering en een vermiste man in Ravenstein voorbijkwamen. Kortom het was een week met veel en diverse meldingen!

Alles onder controle door de inzet van alle betrokken collega’s

Maar ondanks het slaapgebrek en de ‘dubbele dienst’ die ik draai naast mijn eigen werk als bedrijfsleider, is dit alles goed te behappen. En dan komt allemaal omdat we heel veel collega’s hebben die zich voor 200% inzetten, ook buiten werktijd en ook als ze geen wachtdienst hebben. Omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor het werk binnen het waterschap en dienstverlening hoog in het vaandel hebben staan. Collega’s die na het avond eten nog even de moeite nemen om die ene boer te woord te staan. Collega’s die een dienst overnemen als de andere collega al veel uren heeft gedraaid. Collega’s die wel even naar de melding rijden omdat ze dichter dan een andere collega in de buurt wonen. Collega’s die altijd de telefoon opnemen, ook als ze vakantie hebben. Van je collega’s moet je het hebben: Allemaal dank voor jullie inzet de afgelopen week!