DJ La Fuente heeft de FlushFactor! Check het doorspoelgedrag van festivalbezoekers Festyland in onze aftermovie


10 oktober 2024

We bedanken alle bezoekers voor de fun, de wc-praat en het verspreiden van onze boodschap! Zij hebben er samen met ons een feestje van gemaakt en denken hopelijk nog vaak aan ons op het kleinste kamertje als ze de 3 P’s flushen. Welke 3 dat zijn? Kijk zelf maar in deze aftermovie! Met het doorspoelgedrag van DJ La Fuente zat het in ieder geval wel goed.

Bewustwording: wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit

Het spel maakt deel uit van een campagne om inwoners bewust te maken van hoe zij zelf kunnen bijdragen aan schoon water. Wat niet in het afvalwater komt, hoeven wij er namelijk ook niet uit te halen. Dagelijks spoelen we in Nederland zo’n 35 liter schoon water door de wc of het afvoerputje. Maar helaas spoelt 4 op de 10 Nederlanders ook wel eens dingen door die niet in de wc thuishoren, zoals vochtige doekjes, maandverband, tampons en condooms, zo blijkt uit publieksonderzoek van de waterschappen.  Ook frituur- of oliebollenvet eindigt bij 38% van de Nederlanders nog in de gootsteen of wc.

Tijdens de feestdagen gingen we ook de straat op met ons 'VET'-probleem om te zien of mensen de FlushFactor hebben

Jongeren weten niet wat er mag worden doorgespoeld

Begin dit jaar hebben we zelf onderzoek laten doen onder ruim 1100 Brabanders naar o.a. hun doorspoelgedrag. Daaruit blijkt dat met name jongeren (18-30 jarigen) nog lang niet altijd weten wat wel of niet door het toilet mag worden gespoeld. Met name over vochtige doekjes bestaat veel misverstand. Vaak staat op de verpakking dat de doekjes biologisch afbreekbaar zijn, maar dat duurt minstens een week. De doekjes zijn dan allang bij de rioolwaterzuivering aangekomen, waar ze samenklonteren met vetresten en de boel verstoppen. De kosten om deze verstoppingen te verhelpen, lopen jaarlijks hoog op.

Gen Z als hoopvolle generatie

Hoopvol is dat 34 % van de jongeren aangeeft dat ze willen weten hoe het nou precies zit. Gen Z staat bekend als een uitdagende doelgroep om te bereiken. Tegelijkertijd haalt het klimaat waarin ze zijn opgegroeid het beste in hen naar boven. Ze zijn leergierig en leven bewust. Ze hebben geleerd van de vorige generaties en zijn erop gebrand om het nu beter te doen. Met de Flushfun campagne hopen we hen aan te spreken in hun eigen taal.


Jouw mening