Flushteam van waterschap in 'line up' van festival Festyland


2 oktober 2024

Komend weekend barst Festyland los bij Billybird Hemelrijk in Volkel. En ons flushteam is er voor het eerst bij! Waarom? Om jongeren een grote boodschap mee te geven: spoel alleen de 3 P’s door het toilet: poep, plas en pleepapier.

Er komen jaarlijks  28.500 jongeren naar FestyLand en nog eens 15.000 naar Heerlijk Hemelrijk, de familiedag van Festyland, waaronder ook veel jongeren. Een belangrijke doelgroep die we willen bereiken rondom het thema ‘wat spoel je wel en niet door het toilet’.

Flushfun

We zijn zaterdag (14.00 - 19.00 uur) en zondag (12.00 - 17.00 uur) op het festival dan ook te vinden vlakbij de grootst toiletzone. De place to be voor een stevig potje Flushfun; een nieuw, ludiek spel waarbij jongeren met elkaar de strijd aangaan om zoveel mogelijk punten te behalen door alleen de 3 P’s in de draaiende toiletpot te mikken en de andere zaken in de prullenbak.

Bewustwording: wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit

Het spel maakt deel uit van een campagne om inwoners bewust te maken van hoe zij zelf kunnen bijdragen aan schoon water. Wat niet in het afvalwater komt, hoeven wij er namelijk ook niet uit te halen. Dagelijks spoelen we in Nederland zo’n 35 liter schoon water door de wc of het afvoerputje. Maar helaas spoelt 4 op de 10 Nederlanders ook wel eens dingen door die niet in de wc thuishoren, zoals vochtige doekjes, maandverband, tampons en condooms, zo blijkt uit publieksonderzoek van de waterschappen.  Ook frituur- of oliebollenvet eindigt bij 38% van de Nederlanders nog in de gootsteen of wc.

Jongeren weten niet wat er mag worden doorgespoeld

Begin dit jaar hebben we zelf onderzoek laten doen onder ruim 1100 Brabanders naar o.a. hun doorspoelgedrag. Daaruit blijkt dat met name jongeren (18-30 jarigen) nog lang niet altijd weten wat wel of niet door het toilet mag worden gespoeld. Met name over vochtige doekjes bestaat veel misverstand. Vaak staat op de verpakking dat de doekjes biologisch afbreekbaar zijn, maar dat duurt minstens een week. De doekjes zijn dan allang bij de rioolwaterzuivering aangekomen, waar ze samenklonteren met vetresten en de boel verstoppen. De kosten om deze verstoppingen te verhelpen, lopen jaarlijks hoog op.

Gen Z als hoopvolle generatie

Hoopvol is dat 34 % van de jongeren aangeeft dat ze willen weten hoe het nou precies zit. Gen Z staat bekend als een uitdagende doelgroep om te bereiken. Tegelijkertijd haalt het klimaat waarin ze zijn opgegroeid het beste in hen naar boven. Ze zijn leergierig en leven bewust. Ze hebben geleerd van de vorige generaties en zijn erop gebrand om het nu beter te doen. Met de Flushfun campagne hopen we hen aan te spreken in hun eigen taal.

In onderstaand filmpje dat we lanceerden in de week van diversiteit en inclusie zie je dat dat nog niet altijd meevalt ;-)