Meanderende Maas neemt laadplein naast rioolwaterzuivering in Oijen in gebruik


13 maart 2025

Het project Meanderende Maas heeft het laadplein naast de rioolwaterzuivering in Oijen in gebruik genomen. We legden daar een laadplein aan om kerntaken, (toekomstige) HWBP- en andere projecten te kunnen voorzien van voldoende laadcapaciteit zonder dat hiervoor nieuwe aansluitingen nodig zijn. Meanderende Maas maakt als eerste project gebruik van het laadplein: de machines die voor het project worden ingezet worden daar opgeladen. Het laadplein is aangelegd met subsidie vanuit het hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en Rijkswaterstaat.

Het energienet in Nederland dreigt zijn capaciteit te overschrijden. De wachttijd voor nieuwe netaansluitingen is al snel vijf jaar. Om onze kerntaken ook in de toekomst uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om bestaand gecontracteerd energievermogen en het laadinfra netwerk optimaal te benutten.

Peter van Dijk, lid van ons dagelijks bestuur: “We zetten de beschikbare capaciteit nu efficiënt in en het energienet raakt niet overbelast. Daardoor blijft er ruimte op het energienet voor andere maatschappelijke opgaven.”

Boskalis Nederland gebruikt het plein om zijn machines op te laden. Dit past bij de doelstelling om de werkzaamheden voor Meanderende Maas zo duurzaam mogelijk uit te voeren, want de inzet van elektrische graafmachines en vrachtwagens vermindert emissies. Maar Boskalis doet meer aan duurzaamheid: de damwanden die worden gebruikt zijn vervaardigd uit gerecycled staal en het asfalt wordt hergebruikt.

“Boskalis Nederland wil in 2030 klimaatneutraal zijn, door onder andere ons materieel te verduurzamen. Bij Meanderende Maas zetten we samen belangrijke stappen in de richting van een groenere, duurzame toekomst. Met toewijding, innovatie en samenwerking kunnen we een betere wereld bouwen voor de komende generaties”, aldus Maar van Oord, directeur Boskalis Nederland.

Bekijk de video over het laadplein

Duurzame infrastructuur met elektrisch materieel

De wereldwijde klimaatcrisis en de noodzaak om stikstofuitstoot in Nederland terug te dringen zorgen ervoor dat infrastructuurprojecten steeds duurzamer werken. De inzet van elektrisch materieel speelt een grote rol bij het verminderen van uitstoot en daarmee het beschermen van de natuur en de leefomgeving.

Subsidie voor emissieloos bouwen

Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) stimuleert met subsidie de overgang naar schoon en emissie loos bouwen met elektrisch materieel. Een belangrijke voorwaarde voor succes is de beschikbaarheid en toegankelijkheid van laadcapaciteit. David van Raalten, programmadirecteur van het HWBP: "We werken steeds vaker met elektrisch materieel en stimuleren een innovatieve en duurzame aanpak van infrastructuurprojecten. We zijn dan ook erg blij dat Boskalis de faciliteiten van het waterschap kan gebruiken."
Binnen het project Meanderende Maas wordt elektrisch materieel niet alleen gebruikt voor de dijkversterking, maar ook voor de rivierverruiming en KRW-maatregelen. Om deze reden heeft ook Rijkswaterstaat subsidie verstrekt.

Meanderende Maas

Project Meanderende Maas versterkt de dijk van Ravenstein tot Lith, geeft de Maas aan Gelderse én Brabantse zijde meer ruimte en maakt het gebied mooier en economisch sterker. Tien organisaties werken samen met bewoners, ondernemers en belanghebbenden aan de toekomst van het karakteristieke gebied rond de Maas. Met oog voor de bestaande kwaliteiten. Het resultaat is in 2030: een sterkere dijk en een prachtig gebied met ruimte voor mens, rivier en natuur. Veilig en mooi.