Meeste gestelde vragen over de schouw
Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over schouw. Deze informatie hoort bij een informatiepagina. Wil je meer over dit onderwerp weten?
Als je op de schouwdatum nog eigenaar was van het perceel, ben je verantwoordelijk voor het onderhoud.
Er zijn drie mogelijke redenen waarom je een brief gekregen hebt:
- De sloot is schoongemaakt tussen de schouwdatum en het verzenden van de brief. Je hoeft niks te doen en kunt rustig de herschouw afwachten.
- Tijdens de schouw is gebleken dat de werkzaamheden niet goed (genoeg) zijn uitgevoerd. Heb je hier vragen over, dan kun je contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 – 17 88 000.
- Kadastrale gegevens zijn niet altijd actueel. Het kan voorkomen dat er, door bijvoorbeeld een verhuizing of verandering van eigenaar, een brief naar een verkeerd adres gestuurd wordt. Is dat volgens jou het geval, neem dan contact met ons op.
We benaderen voor het onderhoud van sloten altijd de aangrenzende eigenaar. Dit is niet altijd de gebruiker. Ook als je je land verpacht, inclusief lasten en lusten, benadert het waterschap tóch de eigenaar. De eigenaar is namelijk bekend bij het Kadaster en verantwoordelijk voor het onderhoud. Het is aan jou zelf dit eventueel af te stemmen met de pachter.
De locatie van het perceel staat aangegeven op een kaartje dat bij de brief is toegevoegd. Ook kun je kijken op de schouwkaarten op deze website. Daar kun je zowel op adres, postcode of perceelnummer de locatie vinden. Mocht het nog niet duidelijk zijn, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 17 88 000.
Op de website en in artikel 2.1 van de Onderhoudsverordening staat wat we van je verwachten.
Als de overdracht van het perceel en het passeren van de akte op het Kadaster vóór de schouwdatum hebben plaatsgevonden, is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor het schoonmaken van de sloot. Als dit het geval is, neem dan even telefonisch contact met ons op. Als je op de schouwdatum nog eigenaar was van het perceel, ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
Nee, dat is niet juist. We houden geen rekening met onderling gemaakte afspraken. Dit moet je zelf met je buurman oplossen. De eigenaar van een perceel grenzend aan een sloot is en blijft verantwoordelijk en dus aansprakelijk voor de onderhoudsverplichting.
De eigenaren van beide aangrenzende percelen zijn onderhoudsplichtig en ieder verantwoordelijk voor de halve breedte van de sloot. Zowel de gemeente als jij dus. Ons advies is om het onderhoud tijdig met de gemeente te regelen.
Ook als je geen eigenaar bent van de sloot, ben je verantwoordelijk. Beide aangrenzende eigenaren zijn namelijk onderhoudsplichtig.
Als je denkt dat je sloot geen schouwsloot hoort te zijn, omdat deze de waterhuishoudkundige functie van de sloot niet in gevaar brengt en alle bovenstrooms gelegen andere aanliggende eigenaren vinden dat ook, dan kun je gezamenlijk schriftelijk aan het waterschap vragen of deze sloot van de schouw af mag. Het waterschap bekijkt dan opnieuw of de sloot op de schouw moet blijven of van de schouw af kan. Een dergelijk verzoek moet uiterlijk begin juni zijn ingediend.
Je bent zelf verantwoordelijk voor een schone sloot gedurende het hele jaar. Niet alleen in de schouwperiode. De regels hiervoor zijn te vinden in de Waterschapsverordening. We zijn niet verplicht om je vooraf over de schouw te informeren, maar kondigen deze wel aan in de dagbladen in het gehele beheergebied.
Nee, uitstel is niet mogelijk. Voor het inzaaien had je rekening kunnen houden met de onderhoudsplicht. Deze geldt immers het hele jaar. Door inzet van smalspoor materiaal of door handmatig onderhoud kun je schade voorkomen.
De sloot moet onder alle omstandigheden schoongemaakt worden. De aan- en afvoer van water en de waterberging mag niet belemmerd worden door begroeiing, obstakels e.d. Dit is van groot belang voor de doorstroming, juist in natte periodes.
Als je de sloot niet schoonmaakt, doet het waterschap dit op jouw kosten. Buiten de schoonmaakkosten worden ook administratieve kosten en kosten voor toezicht bij je in rekening gebracht.
Kun je de sloot niet zelf schoonmaken? Dan adviseren we een loonbedrijf in te schakelen om dit voor je te doen.
Het onderhoud van de sloot is jouw verantwoordelijkheid. Het waterschap is geen aannemer. Kun je de sloot niet zelf schoonmaken? Dan adviseren we een loonbedrijf in te schakelen om dit voor je te doen.
Een deelperceel is een perceel dat, voor een bepaalde tijd, meer eigenaren heeft. Bij het waterschap is niet bekend welk deel van het perceel in jouw bezit is. Alle eigenaren die in het bezit zijn van een gedeelte van een kadastraal perceel krijgen daarom een aanschrijving voor de schouw.
Na verloop van tijd gaat het Kadaster de nieuwe eigendomssituatie van het perceel inmeten. Iedere eigenaar krijgt dan voor zijn gedeelte een nieuw nummer toegewezen.
Wij verzoeken je de aanschrijvingsbrief naar ons terug te sturen of ons te bellen. Graag met vermelding van de eigenaar/gebruiker en de reden van terugzending.
Ben je geen eigenaar van het in de brief genoemde perceel? Stuur dan de brief naar ons terug met vermelding van het perceel en, indien bekend, de naam en het adres van de (nieuwe) eigenaar.
Of neem contact met ons op via telefoonnummer 088 – 17 88 000.