Veelgestelde vragen
Op deze pagina lees je veel gestelde vragen over windenergie bij de rioolwaterzuivering Land van Cuijk.
Je kunt je vragen stellen per e-mail: wind-haps@aaenmaas.nl of bellen met omgevingsmanager Johan van Alphen, telefoon: 06-20 11 41 87 of met projectleider Ernst-Jan Melisie, telefoon 06-22 05 59 23.
De overheid die direct betrokken is, is de gemeente Land van Cuijk. Zij is verantwoordelijk voor het beleid over wind in de gemeente en bevoegd gezag voor de omgevingsvergunning die wij moeten aanvragen om de windturbines te mogen plaatsen. De gemeente moet dus toestemming geven. Het gaat over een Wabo-vergunning. Wabo staat voor Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Ook de provincie Noord-Brabant heeft een rol in het project. De provincie is het gezag als het gaat om het ruimtelijk beleid. Zij letten erop dat windturbines niet kriskras in het landschap worden geplaatst en hebben bepaald dat windturbines in clusters van minimaal drie windturbines gegroepeerd moeten zijn. Dat beleid is verwoord in de Omgevingsvisie en de Interim Omgevingsverordening.
De rijksoverheid is verantwoordelijk voor het landelijk beleid voor duurzame energie en waar duurzame energie opgewekt moet worden. Deze overheid heeft dat georganiseerd door indeling in RES regio’s. RES staat voor Regionale Energie Strategie. Land van Cuijk valt binnen de RES Noordoost Brabant.
Rijksoverheid
- Landelijk beleid over doelen duurzaam opgewekte energie (Regionale Energie Strategie) én landelijk ruimtelijk beleid over de plaats waar windenergie opgewekt moet worden.
Provincie Noord-Brabant
- Ruimtelijk beleid voor windturbines en windparken.
Gemeente Land van Cuijk
- Lokaal windbeleid (gebaseerd op landelijk en provinciaal beleid), afgifte vergunning plaatsing windturbines (Wabo en na 1 januari 2024 de Omgevingswet).
De gemeente Land van Cuijk is op dit moment bezig met het opstellen van beleid voor de plaatsing van windturbines binnen het grondgebied van de gemeente. De verwachting is dat dit beleid eind 2023 ingevoerd wordt. De gemeente volgt bij het maken het nieuwe windbeleid van de rijksoverheid.
Wij moeten ons, net als ieder ander, houden aan dit beleid en de vastgestelde regels volgen.
De hoogte van een windturbine wordt omgeschreven in een ashoogte en de tiphoogte. In onderstaande tabel staan de hoogten vermeld waar we op dit moment vanuit gaan.
Ashoogte | Tiphoogte | |
---|---|---|
Op de RWZI | Circa 70 m | Circa 100 m |
Buiten de RWZI | 111 m | 180 m |
Wij willen twee windturbines plaatsen op het terrein van de rioolwaterzuivering en twee windturbines oostelijk van de rioolwaterzuivering.
Hoeveel geluid een windturbine maakt verschilt per model. Windturbinegeluid ontstaat bij het mechaniek binnenin en door de luchtstroom langs de wieken en de mast. Hoeveel je van dat geluid hoort, hangt van verschillende factoren af. Denk aan de windrichting en de afstand tussen jou en de molen. Om overlast zo veel mogelijk te voorkomen, hebben we in Nederland een geluidnorm afgesproken. Deze bedraagt 47 decibel (dB), gemeten op de buitengevel van een woning. Om een beeld te geven van hoe luid dat is: 40 decibel is ongeveer het geluid van een koelkast, 50 decibel is te vergelijken met een lichte regenbui. Binnenin de woning klinkt dit dus een stuk zachter. Deze norm is een jaargemiddelde en zegt dus niet direct iets over het geluid op een specifiek moment. Voor de nacht is deze norm 6 dB lager gesteld, dus op 41 dB.
De ervaring leert dat het jaargemiddelde geluidniveau aan de buitenkant van woningen in de nacht zo’n 39 decibel is. Dit is ongeveer gelijk aan het geluidsniveau van een slaapkamer. Hoe harder een windturbine draait, hoe meer geluid deze maakt. Maar het is niet zo dat windturbines altijd harder gaan draaien als het harder waait. Vanaf een bepaalde windsnelheid wordt de snelheid van de windturbine namelijk begrensd. De windturbine wordt dan afgeremd en maakt dan dus minder geluid. Zo wordt voorkomen dat het geluid ’s nachts de norm overschrijdt.
Op dit moment staat de landelijke norm voor windturbinegeluid ter discussie, omdat deze norm volgens de rechter niet met het juiste onderzoek onderbouwd is. De regering komt binnenkort met een betere onderbouwing van een norm voor windturbinegeluid. Tot die tijd mogen gemeenten of provincies een eigen lokale norm gebruiken, die goed gemotiveerd moet zijn.
Er zijn twee manieren van participeren in dit project:
Inhoudelijke participatie
Wij bieden de mogelijkheid intensief of minder intensief betrokken te zijn.
Informeren
We houden bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden op de hoogte van de ontwikkelingen via informatiebijeenkomsten en informatiebronnen, zoals de website en nieuwsbrieven. Ook is het mogelijk om ons te bellen of mailen. Dit kan met de projectmanager en de omgevingsmanager.
Meedenken
Daarnaast is het ook mogelijk intensiever betrokken te zijn. Zo werken we met een klankbordgroep met afgezanten van diverse belanghebbende partijen en houden we persoonlijke gesprekken met belanghebbenden die direct door de plannen geraakt worden.
Financiële participatie
De mogelijkheid voor betrokkenen om te profiteren van de opbrengst van de windturbines. Deze manier van participeren werken wij op dit moment uit en daarover volgt nog aanvullende informatie.
Wij hebben verduurzaming aangepakt door in eerste instantie goed te kijken naar mogelijke energiebesparing bij onszelf. Daarnaast is ook ingezet op zonne-energie.
Door het aanleggen van zonneparken op de terreinen van de rioolwaterzuiveringen kan in een groot deel van de energiebehoefte worden voorzien. Met deze twee stappen hebben wij al zo’n 90% gehaald. Dat is voor de toekomstige energiebehoefte niet genoeg. Daarnaast zijn er niet meer mogelijkheden voor zonneparken op eigen terrein. Daarom is ervoor gekozen om onderzoek te doen naar meer mogelijkheden van duurzame energiewinning, waaronder windenergie.
Om elektrische energie van zee naar de rioolwaterzuivering te krijgen, zijn diverse handelingen nodig. Hierdoor vindt er veel energieverlies plaats. Ook zijn de bedragen die ermee gemoeid zijn een veelvoud van de windturbines op de zuivering. Ten slotte is het zo dat de energie vanuit zee bedoeld is voor de industrie, een sector waaronder wij niet vallen.
Er zijn twee mogelijkheden om gecompenseerd te worden als er schade is door het plaatsen van de windturbines.
Planschade
Deze kan geclaimd worden als bijvoorbeeld de waarde van vastgoed minder wordt door het plaatsen van de windturbines. Iedereen die denkt planschade te hebben, kan in aanmerking komen voor deze vergoeding. Een beroep op planschadevergoeding wordt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente.
Nadeelcompensatie voor ondernemers
Als door de plaatsing van de windturbines een ondernemer minder rendement uit een onderneming of investering krijgt, kan een claim daarop een deel van het nadeel compenseren. Ook de claim op nadeelcompensatie moet ingediend worden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente.
Vragen? We helpen je graag!
Johan van Alphen
- Functie
- Omgevinsgmanager
- Telefoon
- 06-20 11 41 87
- windenergie@aaenmaas.nl
Ernst-Jan Melisie
- Functie
- Projectleider
- Telefoon
- 06-22 05 59 23
- windenergie@aaenmaas.nl