Kelly van Lith


"In het ‘kleinste kamertje’ kan iedereen impact maken."

Missie geslaagd

In haar directe omgeving valt het op. De laatste campagne over wat wel of niet door het toilet mag worden gespoeld zorgde voor veel reacties van vrienden en kennissen: “Ben je nou eens klaar met die Grote Boodschap van je? Ik kan niet meer naar het toilet zonder aan jou te denken.” Missie geslaagd, grapt communicatieadviseur campagnes Kelly van Lith.

Als je ergens van houdt, ben je geneigd om er goed voor te zorgen

Met krachtige en creatieve campagnes probeer ik mensen bewust te maken van de waarde van water. Want als je ergens van houdt, ben je geneigd om er goed voor te zorgen. Met de campagne ‘genieten van water’ zetten we bijvoorbeeld onze mooiste plekjes op de kaart. Hiermee laten we zien hoe wij als waterschap bijdragen aan een gezonde, duurzame en mooie leefomgeving. Door waterweetjeswandelingen en recreatieplekken langs het water, en cultuurhistorie laten we mensen de waarde van water beleven. Ik zoek daarbij zoveel mogelijk de verbinding met organisaties en bedrijven om ons heen. Samen bereik je meer.”

In dat ‘kleinste kamertje’ kan iedereen impact maken

We hebben te maken met verschillende doelgroepen. Dat vraagt om steeds een andere aanpak. We moeten goed nadenken over de boodschap die we willen overbrengen en aansluiten bij hun belevingswereld. Denk bijvoorbeeld aan jongeren; wat kunnen zij bijdragen in hun eigen omgeving? Wie kan je dat beter vragen dan jongeren zelf? Voor de ‘Flushfun-campagne’ werkte ik samen met hbo-studenten business-innovation. Het resultaat: een ludiek spel met een ‘Grote Boodschap’, om jongeren te leren over wat ze wel en niet door de wc mogen spoelen. Iedereen gebruikt het toilet. In dat ‘kleinste kamertje’ kan iedereen impact maken. Wat niet in het water terechtkomt, hoeven wij er niet uit te zuiveren.

Met een vleugje humor bereik je veel

Het spel blijkt een perfecte gespreksstarter op festivals. Zelf stond ik op Festyland, daar had ik leuke én inhoudelijke gesprekken met jongeren over bewust omgaan met water. Daarnaast was er natuurlijk een hoop onderbroekenlol. Ook belangrijk, want met een vleugje humor bereik je veel. Naast waterbewustzijn en gedragsverandering zetten we hiermee ook in op ons imago als werkgever. Want wie wil er nou niet werken bij een club waar je op zijn tijd met elkaar kunt lachen.

Iedereen kan een steentje bijdragen

Ik houd van buiten zijn, van de natuur en hoe die verandert met de seizoenen. Ik maak me zorgen als ik lees over de extremen in de wereld, van droogte tot wateroverlast en de slechte waterkwaliteit op bepaalde plekken. Zonder verantwoordelijkheid af te schuiven laten we als communicatieprofessionals – met humor – zien dat iedereen een steentje kan bijdragen.”

Vacatures en jobalert

Waar word jij blij van tijdens je werk? Wij vragen het onze spetters in de rubriek Wat drijft jou. Denk je nu: dat lijkt een toffe organisatie om te werken? Houd dan onze vacatures in de gaten of schrijf je in voor onze jobalert.

Vragen? We helpen je graag!