Sjors Hoek
"Technoloog of psycholoog? Ik ben een beetje van beide."
Op het snijvlak tussen mens en techniek
Omgevingsmanager Sjors Hoek is de verbindende schakel tussen waterschapsprojecten en de bewoners en bedrijven die daarmee te maken hebben of krijgen. De lijm tussen de techniek en de mens.
“Onze projecten doen we met een reden: bijdragen aan de veiligheid en gezondheid van mens en milieu. Maar het eerlijke verhaal is ook dat mensen zich soms zorgen maken als het waterschap werkzaamheden in de buurt komt doen, omdat ze daar misschien overlast van kunnen ervaren. Daarom opereer ik op het snijvlak tussen techniek en mens. Ik vind het belangrijk dat we aan iedereen die met onze projecten te maken krijgt – omwonenden en ondernemers bijvoorbeeld – goed uitleggen wat we van plan zijn én waarom dat nodig is. In klare taal. Want als mensen precies weten en snappen wat er speelt, gaat een verhaal geen eigen leven leiden.
Soms zijn mensen boos, bang, verdrietig of simpelweg sceptisch
Als omgevingsmanager voer ik daardoor bijzondere, soms ook intensieve en emotionele gesprekken. Tijdens inloopbijeenkomsten, dijkgesprekken en zeker ook 1-op-1. Bij mensen thuis aan de keukentafel. Want soms zijn mensen boos, bang, verdrietig of simpelweg sceptisch en is er weerstand. Als mensen met hun armen over elkaar geslagen en wenkbrauwen opgetrokken tegenover mij aan tafel zitten, of zelfs met tranen in de ogen, dan helpt het al om ‘gewoon’ een luisterend oor te bieden.
De kennis en ervaringen van omwonenden zijn belangrijk
Een relatie werkt twee kanten op: ik kom niet alleen informatie brengen, maar zeker ook halen. We nemen de vragen, kennis, ervaringen en zorgen van omwonenden namelijk heel serieus bij het waterschap. Nu werk ik bijvoorbeeld aan dijkverbeteringsproject Lith-Bokhoven. Voor mij is de dijkenwereld nieuw, maar omwonenden helpen me goed. Zij kennen het gebied en lokale watersysteem tenslotte het best. Wat zijn hun ervaringen met hoogwater? Wat gebeurt er dan, waar zitten de wellen waar water omhoog komt? Is er schade aan huizen, en waar dan? Dat zegt iets over de status van de dijk in de buurt, en daar kunnen wij op inspelen om de situatie van omwonenden juist béter te maken.
Als het lukt om zorgen weg te nemen, voel ik me waardevol
Wat mijn werkdagen speciaal maakt, is dan ook het contact met mensen. En ook voor de mensen die ik spreek doet het goed om serieus genomen te worden, merk ik. We werken vanuit vertrouwen samen aan goede oplossingen, bijvoorbeeld om schade te voorkomen óf naar tevredenheid op te lossen. Als het lukt om zorgen weg te nemen en zo écht iets te betekenen voor een bewoner of ondernemer, dan voel ik me waardevol in mijn rol.
En daarom houd ik na 20 jaar nog steeds van mijn werk
Sterker nog: ik vind een project pas gelukt als we op technisch vlak gedaan hebben wat we moesten doen, op een manier waar iedereen in de omgeving achter staat. Als ik na afronding van een project in het gebied kan rondrijden, dat mensen me tegemoet zwaaien en we als waterschap overal welkom zijn voor een bakje koffie, dan ben ik tevreden. Dat is waar ik voor ga, samen met mijn team. Het verveelt nooit, zelfs niet na twintig jaar bij het waterschap!”
Vacatures en jobalert
Waar word jij blij van tijdens je werk? Wij vragen het onze spetters in de rubriek Wat drijft jou. Denk je nu: dat lijkt een toffe organisatie om te werken? Houd dan onze vacatures in de gaten of schrijf je in voor onze jobalert
Vragen? We helpen je graag!
- Telefoon
- 073 - 61 56 676
- PenO@aaenmaas.nl